Omega Railmaster

Omega Railmaster

Omega Railmaster horloges verkopen bij het Goudwisselkantoor

Bij het Goudwisselkantoor hebben we al heel wat jaren ervaring op het gebied van in- en verkopen van Omega Railmaster horloges. Heeft u een Omega Railmaster horloge en wilt u dat laten taxeren of verkopen door een betrouwbare partij met veel expertise? Dan moet u toch eens langskomen bij een van onze Goudwisselkantoren om de waarde te laten bepalen van uw Omega Railmaster.

Vertrouwd uw Omega Railmaster horloge verkopen aan de experts van het Goudwisselkantoor

De experts bij het Goudwisselkantoor kennen de materie van de Omega Railmaster goed. Ze weten waar ze mee te maken hebben. U kunt er dan ook van op aan dat u daar eerlijk behandeld wordt. En dat u de marktconforme waarde krijgt voor uw Omega Railmaster horloge, mits deze in goede staat is. Een horloge wat u aanbiedt moet uiteraard echt zijn. Het moet in goede staat zijn en het liefst nog zoveel mogelijk van de originele doos en papieren erbij. Dit is voor verzamelaars namelijk erg belangrijk.

VIND EEN KANTOOR >

Achtergrond van uw Omega Railmaster horloge

Om u te helpen bij het herkennen of uw Omega Railmaster horloge echt is, of uit welke collectie het is, bieden wij u op verschillende pagina’s wat achtergrondinformatie. Op deze pagina vindt u achtergrondinformatie over de Omega Railmaster. Een horloge van Omega wat al heel lang bestaat maar niet altijd in productie was. Het hoort dan ook helaas niet in het rijtje van Omega horloges die iconisch zijn voor het merk. Wel vinden we de horloges op de vintage markt terug en in de nieuw en nieuw gebruikte markten. Als u uw horloge niet herkent in dit verhaal, kunt u ook nog een van onze andere pagina’s bekijken. Aan de hand daarvan kunt u uw Omega Railmaster horloge herkennen. En anders zijn er altijd nog de experts van het Goudwisselkantoor, die veel ervaring hebben met horloges en deze vaak al snel herkennen.

De Omega Railmaster, het anti magnetische horloge van Omega

De Omega Railmaster is een van de drie Masters die Omega gemaakt heeft in de geschiedenis en waarvan ze er twee nog steeds produceren. Zo was er natuurlijk al de Seamaster, de Speedmaster en de derde van die drieling is dus de Railmaster. Wel is de Railmaster altijd een beetje het ondergewaardeerde broertje gebleven. Het horloge stond een beetje in de schaduw van de andere twee, omdat die allebei al vanaf de dag dat zij geïntroduceerd werden een ongekende populariteit genoten tot op de dag van vandaag. Misschien kunnen de meeste mensen zichzelf ook meer vinden in duikershorloges en chronografen omdat die nu eenmaal vaak met avontuur verbonden zijn. En avontuur spreekt de meeste mensen erg aan. Toch is het niet geheel eerlijk naar de Railmaster toe, wat echt wel een bijzonder en indrukwekkend horloge is.

Het begin van de Omega Railmaster

In het jaar 1957 lanceerde Omega drie prestatie horloges of ook wel ‘’tool-watches’’ genoemd, die bedoeld waren om de drager behulpzaam te zijn in bepaalde heftige omstandigheden. Dit waren de CK2913, CK2914 en de CK2915, ook wel bekend als de Seamaster 300, de Railmaster en de Speedmaster. Samen vormen zij de drie Mastercollecties die toonaangevend zijn voor Omega. En van die drie zijn de Seamaster en de Speedmaster dan wel meer toonaangevend dan de Railmaster. Dat moet wel erbij opgemerkt worden.

Ieder horloge heeft zijn eigen specialiteit, zoals de waterdichtheid van de Seamaster die vooral voor duikers en mariniers erg belangrijk was en is. De Speedmaster is het meetgenie wat vooral in de ruimtevaart al vele jaren gewaardeerd wordt. Maar wat doet de Railmaster dan? Deze is dan niet zo bekend en was misschien niet op die spannende missies op de maan, toch heeft dit horloge heel wat te bieden. De Railmaster was bedoeld als horloge voor wetenschappers en iedereen die werkt met sterke magnetische velden. Misschien wel vergelijkbaar met de doelgroep waar Rolex ooit de Milgauss voor in het leven riep. Maar hierover is meer te lezen onder het kopje wat dieper ingaat op de techniek achter de Railmaster.

Veel concurrentie voor de Omega Railmaster

Zoals al gezegd richtte Omega zich met de Railmaster op dezelfde doelgroep als waar Rolex op richtte met de Milgauss. En op hetzelfde moment was IWC ook nog eens bezig met de marketing van het anti-magnetische horloge, de IWC Ingenieur. Zo kon het dus gebeuren dat zo een bijzonder en goed gemaakt horloge als de Omega Railmaster niet helemaal van de grond kwam. En ook al begonnen de horlogemakers en ontwerpers van Omega al vele jaren voordat Rolex met de Milgauss begon. Zij wilde het rustig aan doen en zo verscheen de Railmaster later dan de Milgauss van Rolex, waar iets meer druk achter gezet werd. Misschien had Omega ook eigenlijk wel gewoon heel erg pech en zat werkelijk alles tegen.

De collectie liep al een aantal jaar niet echt lekker toen Omega een speciale versie van het horloge ging maken. Een horloge dat gebruikt zou gaan worden door de Noord Amerikaanse en Canadese Pacific spoorwegen. Er werden wat aanpassingen gedaan om het horloge gemakkelijker in gebruik te maken voor de medewerkers van de spoorwegen. Het mocht allemaal niet baten want enkele jaren later stopte Omega de productie van de Railmaster in het jaar 1963.

De Omega Railmaster kwam terug

En toch, hoewel verzamelaars er nooit echt oog voor hadden, bleef er schijnbaar iets kriebelen bij Omega om dit nog een keer goed te doen. Die Railmaster was nu eenmaal bijzonder en het was gewoon erg jammer dat hij nooit goed van de grond gekomen is. Daarom besloot Omega in 2003 de Omega Railmaster weer terug in de catalogus te brengen, uiteraard in een moderner jasje. Dit keer in de maten 36, 39 en 42 millimeter en uiteraard waren ze uitgerust met Co-Axial uurwerken. En hoe treurig het ook is, weer mislukte het en weer was er te weinig animo voor dit horloge. Omega heeft het nog redelijk lang geprobeerd maar in 2012 werd wederom de stekker uit de Railmaster getrokken. Dit bleek echter niet definitief want in 2017 deed Omega weer een poging.

Er werd toen een jubileum gevierd van de drie Master horloges en dus moest ook die derde Master eigenlijk weer terug op de markt komen. Dit gebeurde maar wel in een wat bijzondere constructie. Het horloge werd dit keer onder de Seamaster-collectie geplaatst. De exacte reden waarom dit gedaan werd is onbekend, maar men vermoed dat het strategisch is qua marketing. De Seamaster-collectie is immers de meest populaire collectie van het merk Omega. De Railmaster staat dan vooralsnog nog steeds in de catalogus en krijgt misschien eindelijk wel de waardering die het verdient.

Het design van de Omega Railmaster

Het design van de Omega Railmaster is eigenlijk nooit echt in grote mate veranderd. De afmetingen zijn misschien wat gegroeid omdat dit in de moderne tijd past en kleine details als het glas zijn vervangen voor andere materialen. Maar qua uitstraling heeft dit horloge er altijd hetzelfde uit gezien. Hele typische details vallen op zoals de urenwijzer en de secondewijzer die allebei in de vorm van een peil gemaakt zijn. Dit is opvallend omdat de Milgauss van Rolex, waar dit horloge enigszins mee vergeleken kan worden qua wat het moet doen, ook een duidelijke peil als wijzer heeft. De kast heeft een tonneau vorm maar de bezel is rond bij de Omega Railmaster. Dit is een vorm die wel vaker voorkomt bij Omega. Bijvoorbeeld bij de Aqua Terra, maar we zien dit ook bij de Seamaster 300 en de Speedmaster een beetje terug.

De wijzerplaten van de Omega Railmaster zijn over het algemeen rustig en zwart met Arabische cijfers op de uren 3,6, 9 en 12. Andere uren zijn door streepjes met lumine aangeduid. In de tijd dat de Railmaster door de spoorwegen werd gebruikt werd de wijzerplaat wit gemaakt. Dit was een aanpassing voor de medewerkers zodat het horloge makkelijker af te lezen is. Vandaag de dag staan er in de catalogus naast de zwarte wijzerplaat ook een jeansblauwe en een zilverkleurige plaat.

Qua banden zien we zowel leer, stof, rubber als stalen banden mogelijk en qua materialen voor de kast zien we vooral staal wat er door de jaren heen gebruikt is. De afmetingen door de jaren heen variëren van 34, 36, 39, 40 en zelfs 42 millimeter. Wel zijn er alleen maar “time only” horloges gemaakt. Dit is overigens wederom een overeenkomst met de Rolex concurrent de Milgauss, waar het assortiment ook beperkt is. Waarschijnlijk om dat ene doel van de anti- magnetische bescherming te bieden aan het uurwerk en daarop meer te focussen dan op de variatie van het aanbod.

De techniek van de Omega Railmaster

Dat de Omega Railmaster een technisch hoogstandje is moge duidelijk zijn. Het horloge heeft een anti-magnetische bescherming. Dat was in die tijd en is nog steeds iets wat best bijzonder is. Het is ook niet makkelijk om dat voor elkaar te krijgen als horlogemaker. Daar gaat dus wel wat vernuftige techniek achter schuil. Een van de geheimen is een kooi van Faraday. Dit is een constructie die ooit is uitgevonden door Michael Faraday en wordt gemaakt van elektrisch geleidend materiaal zoals koper of ijzer. Dit zorgt ervoor dat de statische elektrische- en magnetische velden niet tot binnen de zogenaamde ‘’kooi’’ kunnen dringen. Deze techniek wordt ook vandaag de dag nog steeds gebruikt door horlogemakers.

Naast die kooi van Faraday gebruikte Omega ook nog een zacht metaal dat NuMetal heeft op de achterkant van de kast en in plaats van een 0,4 millimeter dikke wijzerplaat maakte ze deze 1 millimeter dik. Hiermee werd de anti-magnetische straling tot wel 1000 Gauss geweerd. Dit was echter ook de anti-magnetische straling die de grote concurrent de Rolex Milgauss kon weren. Milgauss is dan ook vertaald vanuit het Frans; 1000 Gauss. Qua uurwerken werd uiteraard altijd mechanisch gekozen, want het zijn juist mechanische uurwerken die beschermd moeten worden tegen anti-magnetische velden. De Omega Railmaster begon met het kaliber 30T2 en later veranderde het merk naar de kalibers 284, 285 en 286.

Co-Axial uurwerken in de Omega Railmaster

Bij de eerste herintroductie van de Railmaster in 2003 besloot Omega gebruik te gaan maken van de Co-Axial uurwerken. Dit is een bijzondere techniek die ontwikkeld is door de Britse meester horlogemaker George Daniels. Voor de horlogewereld is die wat Leonardo da Vinci voor de kunstwereld is. De Co-Axial uurwerken hebben allemaal Co-Axial escapements die zorgen voor nog betere prestaties. Omega bleef deze uurwerken dan ook gebruiken bij de tweede herintroductie van de Railmaster in 2017. En dit zijn ook de uurwerken waar ze vandaag de dag nog mee in de catalogus staan. Hierdoor zijn de huidige Omega Railmaster horloge ook Master Chronometer gecertificeerd door de METAS en niet slechts chronometer gecertificeerd door de COSC. Dit betekent dat het horloge niet alleen in, maar ook buiten de kast een hele accurate prestatie levert. Ook aan de anti-magnetische techniek is weinig veranderd. Daar worden de oude principes nog altijd voor toegepast.

De Omega Railmaster, het meest ondergewaardeerde horloge van Omega wat twee nieuwe kansen kreeg

Misschien klinkt het verhaal van de Omega Railmaster wat tragisch maar eigenlijk is het toch echt een pareltje in de collectie. Het horloge had een aantal keer pech doordat er iets tegen zat of een ander merk net wat beter was in de marketing. Het moeten opnemen tegen een Rolex, die erg goed zijn in marketing, valt natuurlijk ook niet mee. Gelukkig kreeg het horloge twee extra kansen en bij deze derde kans lijkt het toch wel te gaan lukken. De toekomst zal moeten uitwijzen of dat ook daadwerkelijk zo is. Maar als we strikt genomen kijken naar dit horloge en we leggen het naast het horloge waar de Railmaster het al zijn hele leven tegen opneemt. Dan ligt er met de Railmaster nu misschien wel een indrukwekkender product wat naast de anti-magnetische techniek ook nog eens Master Chronometer gecertificeerd is door de Co-Axial uurwerken. Dus uiteindelijk is het wellicht toch niet zo tragisch.

Verzamelaars krijgen de laatste jaren ook meer interesse voor het horloge. En omdat het een paar onderbrekingen heeft gehad in de productie zijn de vintage modellen wat schaarser. Wellicht maakt dat, in combinatie met de bijzondere techniek en het verhaal erachter, het horloge ook weer meer bijzonder. Op veilingen en bij handelaren wordt er dan inmiddels ook goed gezocht naar de Omega Railmaster. Want wie een Railmaster bezit, kan pas echt zeggen dat hij een horloge heeft waar een heel verhaal achter zit.

Uw Omega horloge verkopen?

Maak hier een afspraak >>>
Vind een locatie bij u in de buurt >>>

Uw Omega horloge verkopen bij Goudwisselkantoor?

Bij Goudwisselkantoor kunt u langs voor een vrijblijvende en kosteloze taxatie van uw horloge. Verkoopt u uw horloge? Dan betalen wij u direct contant uit. Of indien gewenst per bankbetaling.

omega-horloge

Maak een afspraak   of kom langs