Chopard Mille Miglia

Chopard Mille Miglia

Chopard Mille Miglia horloges verkopen bij het Goudwisselkantoor

Bij het Goudwisselkantoor hebben we al heel wat jaren ervaring op het gebied van in- en verkopen van Chopard Mille Miglia horloges. Heeft u een Chopard Mille Miglia horloge en wilt u uw horloge gratis laten taxeren of verkopen door een betrouwbare partij met veel expertise? Dan moet u toch eens langskomen bij een van onze Goudwisselkantoren om de waarde te laten bepalen van uw Chopard Mille Miglia.

Vertrouwd uw Chopard Mille Miglia horloge verkopen aan de experts van het Goudwisselkantoor

De experts bij het Goudwisselkantoor kennen de materie van de Chopard Mille Miglia goed. Ze weten waar ze mee te maken hebben. U kunt er dan ook van op aan dat u daar eerlijk behandeld wordt. En dat u de marktconforme waarde krijgt voor uw Chopard Mille Miglia horloge, mits deze in goede staat is. Een horloge wat u aanbiedt moet uiteraard echt zijn. Het moet in goede staat zijn en het liefst nog zoveel mogelijk van de originele doos en papieren erbij. Dit is voor verzamelaars namelijk erg belangrijk.

Achtergrond van uw Chopard Mille Miglia horloge

Om u te helpen bij het herkennen of uw Chopard Mille Miglia horloge echt is, of uit welke collectie het is, bieden wij u op verschillende pagina’s wat achtergrondinformatie. Op deze pagina vindt u achtergrondinformatie over de Chopard Mille Miglia een horloge van Chopard wat al heel lang bestaat. Het hoort dan ook in het rijtje van Chopard horloges die iconisch zijn voor het merk. We vinden de horloges niet op de vintage markt terug maar wel in de nieuw en nieuw gebruikte markten. Als u uw horloge niet herkent in dit verhaal, kunt u ook nog een van onze andere pagina’s bekijken. Aan de hand daarvan kunt u uw horloge herkennen. En anders zijn er altijd nog de experts van het Goudwisselkantoor. Die hebben veel ervaring met horloges en herkennen deze vaak al snel.

De Chopard Mille Miglia, een horloge voor de ware autoliefhebber

De Chopard Mille Miglia is zonder twijfel de meest populaire horlogecollectie van Chopard. Wellicht heeft dat te maken met het feit dat hier twee werelden samenkomen die het bijzonder goed met elkaar kunnen vinden en die de meeste mannenharten sneller laten kloppen. Die twee werelden zijn natuurlijk de horlogewereld en de wereld van mooie, snelle en klassieke auto’s. Er wordt ook weleens de term ‘’Toys for Boys’’ genoemd als er over deze twee werelden gesproken wordt of gerefereerd aan de zogenaamde ‘’jongensdromen’’. Eén ding is zeker, deze twee werelden liggen bijzonder dicht bij elkaar en dat zien we in veel horloge collecties van verschillende merken terug. Maar bij de Chopard Mille Miglia zien we het in het bijzonder erg goed naar voren komen en het horloge is dan ook vernoemd naar een van de mooiste races ter wereld die maar liefst 24 keer georganiseerd werd tussen 1927 en 1957; de Mille Miglia. Vrij vertaald naar het Nederlands: 1000 mijl.

Deze race had dan ook altijd een route van zo’n 1500km wat ongeveer 1000 Romeinse mijl is. En om maar even aan te geven hoeveel ook deze race weer met horloges en klokken had. Tot net voor de Tweede Wereldoorlog werd hij tegen de klok in gereden. Na de Tweede Wereldoorlog ging de race met de klok mee rijden. Horloges, klokken en tijd spelen dus zoals bij iedere race ook bij de Mille Miglia een belangrijke rol. De Mille Miglia is inmiddels alweer een aantal decennia opnieuw in leven op een andere manier en wel als rally met auto’s die voor de Mille Miglia race gebruikt werden. De route is nu van Brescia naar Rome en terug, wat ook weer ongeveer 1000 Romeinse mijl is.

Het begin van de Chopard Mille Miglia collectie

De Chopard Mille Miglia collectie heeft uiteraard alles te maken met de beroemde race die tegenwoordig dan een rally is. Het Zwitserse merk Chopard is namelijk al decennialang de belangrijkste sponsor van de rally. Om precies te zijn sinds 1988 wat ook het geboortejaar is van de Chopard Mille Miglia collectie. Zowel het sponsorschap als de collectie kwamen tot stand door de grote passie voor klassieke auto’s van Chopard’s eigenaar Karl-Friedrich Scheufele. Karl-Friedrich Scheufele is dan ook een verwoed verzamelaar van klassieke auto’s. Ook Karl-Friedrich Scheufele zag in hoe sterk het verband tussen mooie auto’s en mooie horloges is en dat bijna iedereen die iets met auto’s heeft ook iets met horloges heeft en vice versa. Hij voegt er zelfs aan toe dat volgens hem er ook twee belangrijke gelijkenissen te vinden zijn tussen auto’s en horloges. Beiden vereisen uiterste precisie en zijn op hun mooist als ze een elegant ontwerp hebben. Meer dan 30 jaar later is de combinatie ook succesvol gebleken aangezien de Mille Miglia de meest succesvolle horloge collectie van het merk Chopard is. En was hij vroeger alleen maar voor deelnemers, sinds vele jaren kan gelukkig iedereen de horloges uit deze bijzondere collectie kopen. Van auto liefhebber tot horlogeverzamelaar.

De mijlpalen van de Chopard Mille Miglia collectie

In 1988 werd het Chopard Mille Miglia horloge dus voor het eerst uitgebracht om de Mille Miglia rally van dat jaar te vieren. Het eerste horloge werd uitgebracht als een limited edition welke geschonken werd aan de deelnemers van de rally. Aan de rally namen zo’n 400 deelnemers mee en dat is ook het aantal horloges wat er gemaakt is van de eerste versie in 1988.  Daarna volgde een aantal mijlpalen voor het horloge, iets wat dit horloge overigens ook weer gemeen heeft met de rally omdat we ook daarin mijlpalen kennen. Zo werd er in 1990 voor het eerst een mechanisch uurwerk in een split second chronograaf gebruik voor de Chopard Mille Miglia collectie en vanaf 1997 automatische uurwerken. Dat jaar had overigens nog een extra mijlpaal omdat tot die tijd het horloge slechts gemaakt werd voor deelnemers van de rally. Maar vanaf 1997 kon het Chopard Mille Miglia horloge dan eindelijk gekocht worden door iedereen die gek is op zowel auto’s als horloges. Maar toch ook deze mijlpalen konden nog overtroffen worden en wel door het jaar 2000 waarin Chopard de Chronometer certificering van de COSC in Zwitserland ontving voor de uurwerken van de Mille Miglia horloges. En inmiddels is ook al de 30ste verjaardag van de collectie gevierd wat ook zeker als een mijlpaal gezien mag worden.

Het design van de Chopard Mille Miglia horloges

Het ontwerp van de Chopard Mille Miglia volgt een duidelijke basislijn en die is elegant en sportief. Als het met een auto vergeleken moet worden dan is het waarschijnlijk met een klassieke Ferrari of een klassieke Jaguar. Mooie elegante lijnen maar tegelijkertijd ook wel iets robuust en flitsend. Het ziet er niet oubollig uit, maar ook zeker niet hypermodern. De meeste modellen van de Mille Miglia collectie waren tot nu toe chronografen en dus zien we naast een klassieke ronde kast uit staal of goud ook twee drukknoppen aan de zijkant voor de chronograaf functies. Die zijn zodanig gemaakt dat ze doen denken aan een vintage chronograaf horloge uit de jaren ‘50 of ‘60. De GTS horloges die gemaakt zijn hebben deze drukknoppen uiteraard niet en daar zien we bij sommige modellen ook een iets meer moderne en sportievere kast. Ditzelfde geldt voor de allereerste modellen al waren daar de kasten toch weer niet iets klassieker van stijl.

Het ontwerp van de wijzerplaat doet in alle opzichten denken aan het thema auto’s en racen en geeft dan ook de indruk van een typische racechronograaf die vroeger gemaakt werd. Qua banden zien we zowel leren- als rubberen banden. Ook daar komen we aan verwijzingen naar de autosport niks te kort. Zo zijn er leren banden met grote gaten erin, wat natuurlijk doet denken aan autohandschoenen of de banden van de race chronografen die vroeger gedragen werden. En bij de rubberen banden is misschien nog wel het allerleukste detail verwerkt. Want rubber en de autosport zijn twee materialen die onafscheidelijk met elkaar verbonden zijn. Autobanden worden natuurlijk gemaakt uit dit materiaal. Chopard heeft er daarom voor gekozen om de rubberen banden aan de Mille Miglia horloges met autobandprofiel te maken. Zo ziet het eruit alsof het horloge door een autoband aan de pols wordt gehouden. Een bijzonder detail en misschien wel de beste verwijzing naar de autosport in het horloge.

De techniek van de Chopard Mille Miglia horloges

De techniek van de Mille Miglia horloges was misschien bij de allereerste versies minder indrukwekkend. Vanaf de jaren ‘90 toen de nieuwe manufacture van Chopard geopend werd kwam hier verandering in. Er werd toen een manufacture geopend waar volledig in huis uurwerken gemaakt konden worden ook wel de zogenaamde manufacture kalibers genoemd. Dit werd eigenlijk in het leven geroepen voor de andere beroemde collectie van Chopard; L.U.C. maar ook voor de Mille Miglia wordt van deze manufacture sinds die tijd gebruikt gemaakt. Zo konden er wat complicaties ontwikkeld worden. Denk daarbij aan een split second chronograaf met een mechanisch uurwerk en later zelfs met een automatisch uurwerk. Maar ook de klassieke chronografen en natuurlijk extreem lange gangreserves die veel indruk maken. Het zorgde er ook voor dat de uurwerken chronometer gecertificeerd werden vanaf het jaar 2000 door de COSC in Zwitserland. Dit is natuurlijk een teken van kwaliteit voor de techniek en Chopard is daar dan ook heel trots op.  Wel wordt er bij de Chopard Mille Miglia collectie nog niet zo extreem geëxperimenteerd met complicaties als bij bijvoorbeeld de L.U.C. collecties. We zien daarom dan ook geen maanfases, eeuwigdurende kalenders of minute repeaters in de Chopard Mille Miglia collecties. Maar eerlijk is eerlijk, dat zijn complicaties die niet zo bruikbaar zijn bij een race en of een rally dus ook niet in deze collectie passen. Want de horloges zijn tenslotte horloges voor de autosport.

De Chopard Mille Miglia is een moderne klassieker geworden

Inmiddels is de Chopard Mille Miglia een moderne klassieker geworden. Iets waar Chopard goed in is en dat met meerdere collecties succesvol voor elkaar gekregen heeft. Naast de grote groep klassieke autoliefhebbers, die een zwak heeft voor dit horloge, heeft de collectie op zichzelf ook een grote groep aanhangers gekregen. Zo beperkt de collectie zich zelfs niet meer slechts tot horloge maar ook tot manchetknopen, pennen en zelfs een parfum is uitgebracht onder de Chopard Mille Miglia collectie. Alles in de onmiskenbare Mille Miglia stijl want aan stijlbreuk doet een merk als Chopard niet. Daarvoor hechten zij te veel waarde aan kwaliteit en esthetiek. We zien de horloges ook op veilingen veel voorbijkomen waar ze voor steeds betere bedragen onder de hamer gaan. Met name de oude modellen die in gelimiteerde uitgaven op de markt gebracht zijn omdat het toen alleen nog maar voor de deelnemers van de rally was. Dat maakt deze modellen extra gezocht en ze zijn dan ook niet heel makkelijk te vinden. Tot op de dag van vandaag blijft de connectie tussen de rally Mille Miglia en Chopard bestaan en ziet zelfs de initiatiefnemer van deze samenwerking Karl-Friedrich Scheufele daar nog op toe. Het horloge dat niet alleen de tijd met uiterste precisie laat tikken, maar ook zeker het hart van de autoliefhebber.