Fabergé

Bij ons Veilinghuis gaan er bij elke sieraden veiling een aantal prachtige Fabergé sieraden en objecten onder de hamer. Sieraden en objecten met een Keizerlijke historie waar haast iedereen weleens van gehoord heeft. Een zo begeerd Fabergé Ei zit er misschien niet in. Echter talloze andere kleinere sieraden of objecten van het huis Fabergé worden voor het brede publiek bereikbaar tijdens de veilingen door een scherp startbedrag.

Fabergé sieraden en objecten zijn erg populair door het verhaal wat er achter schuilt. De sieraden die in omloop zijn van de Heritage collectie geven bijvoorbeeld alles van dit verhaal weer. Denk dan aan kettingen met een miniatuur Fabergé Ei wat tot in de kleinste details mooi is afgewerkt. Dit soort sieraden worden aangeboden door ons Veilinghuis en biedt u een echte buitenkans om daar ook de trotse eigenaar van te worden.

Bent u ook geïnteresseerd geraakt in het kopen of verkopen van Fabergé sieraden en objecten? Kom langs bij een van onze locaties of neem contact met ons op om de mogelijkheden te bespreken.

Ontdek hier onze locaties > Contact opnemen >

 

Om u nog meer te informeren wordt er op deze pagina uitgebreid ingegaan op de geschiedenis van dit mooie merk met iconische sieraden.

 

Fabergé geschiedenis – De Keizerlijke juwelier uit Rusland

Fabergé is een juweliershuis, die zijn oorsprong in Rusland heeft. Ooit was Fabergé de Keizerlijke juwelier voor het Russische Hof en was de Tsaar zijn trouwste klant. Bekend is de juwelier natuurlijk van de prachtige Fabergé eieren die zeer gewild zijn en op internationale veilingen voor heel veel geld worden afgehamerd. Ook zijn ze in een aantal bekende musea te vinden.

Fabergé is echter niet slechts geschiedenis omdat het bedrijf nog altijd actief is en sieraden maakt, niet meer vanuit Rusland maar nog wel altijd trouw aan het DNA van de oprichter. En eigenlijk is het meer dan een juweliershuis, Fabergé is een legende.

 

Het begin van de Fabergé legende

Hoewel het huis Fabergé zijn oorsprong in Rusland heeft klinkt de naam toch eerder Frans voor veel mensen en daar ontstaat dan ook weleens verwarring door. Echter liggen de roots van de ambachtsfamilie wel in Frankrijk en wel in de Picardie regio in het noorden van Frankrijk. De familienaam was oorspronkelijk Favri en zij waren Hugenoten (Franse Protestanten) in het vooral zeer katholieke Frankrijk.

Echter was er in die tijd het Edict van Nantes wat de Hugenoten bescherming bood in Frankrijk, maar dit werd afgeschaft door Louis XIV waardoor de Fabergé’s die in die tijd nog Favri heette op de vlucht moesten. Ze gingen noordoostelijk en eindigde uiteindelijk rond het jaar 1800 in Pärnu, Livonia wat tegenwoordig Estland is. De naam was inmiddels al een paar keer veranderd van Favri, Favry, Fabrier tot Fabergé.

Gustav Fabergé die in 1814 geboren werd vertrok dan weer oostelijker en ging naar St. Petersburg wat in die tijd de hoofdstad van Rusland was. Hij wilde het vak goudsmid leren en ging in de leer bij Andreas Spiegel, een specialist in het vervaardigen van gouden doosjes. Later zette hij zijn leerschool echter voort bij de firma Keibel die goudsmeden en juweliers aan het Russische Keizerlijke hof waren.

Na genoeg geleerd te hebben wil Gustav Fabergé zelfstandig aan de slag en hij opent in 1842 een klein juwelierswinkeltje met eigen gemaakte sieraden in St. Petersburg. Ook trouwde Gustav kort daarna met Charlotte Jungste en kregen zij samen een zoon; Peter Carl Fabergé.

In 1860 vond Gustav Fabergé het tijd om een stap terug te doen en vertrok hij naar Dresden om rust te vinden in zijn leven. Het bedrijf hield hij aan maar de leiding liet hij aan anderen over die hij goed vertrouwde.

In Dresden werd hun tweede zoon Agathon geboren en zoon Peter Carl Fabergé volgde in Dresden de Kunst- en Ambacht School en bezocht regelmatig het museum Grünes Gewölbe, die de grootste collectie kunstschatten in Europa in de collectie heeft. Hier deed Peter Carl vermoedelijk de inspiratie op voor de later zo beroemde Fabergé eieren. Zijn fascinatie voor kunst bracht hem ook tot een rondreis door Europa langs de mooiste kunstmusea, galerijen en de beste goudsmeden in Duitsland, Frankrijk en Engeland.

Na deze reis keerde Peter Carl terug naar de thuishaven van het familiebedrijf, St. Petersburg. Daar trouwde hij met Augusta Jacobs en ging hij leren en werken in het bedrijf. Hij maakte de catalogussen, voerde reparaties uit en restaureerde stukken uit het prestigieuze Hermitage museum. Op deze manier kon hij ook weer oude goudsmid technieken bestuderen en daar inspiratie uit opdoen. Hij was goed in het restauratiewerk en begon daarom ook objecten zoals gemaileerde- en gouden snuifdoosjes van particulieren te restaureren.

Inmiddels zat ook Agathon in het bedrijf en bezocht Peter Carl samen met Agathon de Pan-Russische expositie in Moskou waar hij een gouden medaille ontving voor zijn werk. Hij werd daardoor opgemerkt door het Russische Keizerlijke Hof en drie jaar later zou het predicaat Hofleverancier voor hem volgen. Het begin van de legende Fabergé en het begin van de beroemde eieren van Fabergé waar de eerste in hetzelfde jaar nog van gemaakt werden in opdracht voor het Russische Keizerlijke Hof.

 

Fabergé en Keizerlijk en Koninklijk ambacht tot ver over de grenzen

De reputatie van Fabergé inmiddels niet meer beperkt tot Rusland alleen, de Koninklijke Huizen van Noorwegen en Zweden gaven hem in 1897 ook het predicaat Hofleverancier en bestelde regelmatig sieraden en objecten van de meestergoudsmid uit St. Petersburg.

En dat grensoverschrijdend werken ging verder, zo werd hij in 1900 door Tsaar Nicolaas II naar Parijs gestuurd om op de Exposition Universelle in Parijs Russisch ambacht te vertegenwoordigen. Hij stelde daar miniatuur replica’s van de Russische Kroonjuwelen tentoon wat een enorm succes werd. Hij ontving er zelfs een gouden medaille en werd in het Legion d’Honneur opgenomen.

Daarna volgde openingen van internationale boetieks zoals in Londen in 1903 en in Kiev in 1906. De zoon van Peter Carl ging zelfs de locatie in Londen leiden.

Echter kwam er aan al dat succes een abrupt en onvoorspelbaar einde door de Eerste Wereldoorlog die uitbrak in 1914.

De vraag naar mooie objecten en kwalitatief hoge sieraden werd fors minder en Peter Carl Fabergé besloot zijn aandelen in het bedrijf aan zijn medewerkers te verkopen om zelf vervolgens de chaos van de Oktober revolutie in Rusland te ontvluchten. Via Riga en Berlijn kwam hij in Wiesbaden terecht en uiteindelijk zou hij in Lausanne sterven in 1920 en in Cannes werd hij begraven.

Het huis Fabergé ging echter nog wel verder hoewel op een iets andere manier in de Eerste Wereldoorlog. Zo werden er vooral artikelen van koper geproduceerd omdat er een tekort was aan edelmetalen. De artikelen waren ook vooral huishoudelijk zoals borden, mokken en snuifdozen maar ook artikelen voor het leger werden bij Fabergé in die tijd vervaardigd. Kort daarna zou het door de Sovjet staat toegeëigend worden zoals dat met alle bedrijven in Rusland in die tijd gebeurde.

Na roerige tijden besloten de zoons van Peter Carl Fabergé; Eugene en Alexander, die inmiddels in Parijs beland waren, om daar een nieuwe start te gaan maken voor het huis en een Fabergé & Cie boetiek te openen in de Franse hoofdstad. De sieraden en objecten die in het Parijse atelier gemaakt werden kregen het stempel Fabergé, Paris zodat er geen verwarring kon gaan ontstaan tussen de Russisch gemaakte objecten en sieraden en die van Franse afkomst.

In 1937 begon Sam Rubin, een Amerikaan van Russische afkomst, een parfumlijn onder de naam Fabergé Inc. zonder toestemming van de familie. Toen de familie dit eenmaal doorkreeg wilde ze een rechtszaak starten tegen hem maar toen kwam Rubin zelf al met een voorstel om de rechten van de familie te kopen voor een grote som geld die de familie uiteindelijk aannam.

De naam ging vele malen naar andere eigenaren en is zelfs nog in handen geweest van Unilever, die huishoudelijke producten verkocht onder de naam. De winkel in Parijs ging wel verder maar zo veel aandacht als dat het huis daarvoor had kreeg het niet meer.

De oude Fabergé stukken waaronder de beroemde eieren bleven echter populair bij de welgestelden in de wereld en werden vaak verkocht op veilingen voor hoge bedragen. Ook de oude sieraden kwamen op veilingen voorbij en waren nog zeer populair, de reputatie was dus niet geheel verloren.

Direct naar het veilingplatform  >

Een nieuwe start voor Fabergé

In 1990 gebeurde er iets bijzonders, de Duitse juwelier Victor Mayer uit Pforzheim begon een bijzondere relatie met Fabergé  & Cie en kreeg de exclusieve rechten om weer Fabergé eieren, horloges en sieraden te produceren in goud, platina en met edelstenen, emaillering en diamanten. In samenwerking met Fabergé expert Geza von Habsburg ontwikkelde hij nieuwe ontwerpen voor de eieren en de juwelen en gingen de stukken weer met succes de wereldwijde markt op. Fabergé maakte als het ware een nieuwe start.

De rechten voor de Fabergé inc. waar allerlei producten de naam van droegen werden teruggekocht van Unilever en de naam kon weer volledig voor sieraden gebruikt werden zonder reputatieschade van andere producten. Victor Mayer die veel betekend heeft voor de terugkomst op het wereldtoneel van het huis Fabergé stond de rechten voor sieraden weer af in 2009 en in 2012 die voor horloges.

Na een korte stilte op het gebied van Fabergé kwam er toch weer leven in de brouwerij en opende het huis in maart 2010 een boetiek in Genève en ging het huis verder met het aanbieden van hoogwaardige sieraden. In 2011 werd er weer gelinkt naar de beroemde eieren maar ditmaal in het klein. De eieren werden nu in de vorm van hangertjes aan een ketting gemaakt en werden zelfs in het exclusieve Londense warenhuis Harrods succesvol verkocht.

Fabergé opende uiteindelijk zelf ook weer een boetiek in Londen en niet veel later in New York. Het huis Fabergé is terug op het wereldtoneel ook met nieuwe sieraden en de oude objecten en sieraden zijn eigenlijk nooit weg geweest. Nog steeds wordt iedere taxateur, veilingmeester of veiling liefhebber enthousiast als er een Fabergé stuk voorbij komt.

Het huis Fabergé heeft vandaag de dag naast een uitgebreid assortiment sieraden ook een hele bijzondere en hoogwaardige horlogecollectie en ook objecten worden weer door het huis gemaakt en aangeboden.

 

Fabergé, de Fabergé eieren

De beroemde Fabergé eieren werden voor het eerst gemaakt in 1882 nadat de Russische Keizerlijke familie op de Pan-Russische expositie waar Peter Carl Fabergé een replica liet zien van een vierde eeuwse armband van Benvenuto Cellini die in het Hermitage museum ligt. Keizer Alexander III was zo onder de indruk door de gedetailleerdheid van het werk van Fabergé dat hij hem benoemde tot Hofjuwelier.

Eén van de eerste opdrachten die Fabergé ontving was om een Keizerlijk Paasei te maken. Zo’n ei nam minstens een jaar in beslag om te maken door alle details en het vele handwerk. In totaal zijn er 52 eieren gemaakt voor het Keizerlijke Hof waarvan er maar 46 nog intact zijn en het is daarom één van de meest exclusieve objecten ter wereld en zeer gewild als het op een veiling verschijnt.

In 1990 kreeg Victor Mayer de rechten van Fabergé om sieraden, horloges en eieren te produceren onder de naam Fabergé. Natuurlijk konden daar de iconische eieren niet aan ontbreken en werd er een klein aantal nieuwe eieren geproduceerd.

Ook deze eieren komen wel eens voorbij op internationale veilingen en worden op aanzienlijk hoge bedrage afgehamerd. Natuurlijk niet te vergelijken met de Keizerlijke eieren maar toch een aanzienlijk hoog bedrag,

Geen Fabergé is hetzelfde en ieder stuk heeft zo zijn eigen uiterlijk en karakteristieke eigenschappen. Echter zien we bepaalde elementen wel steeds weer terugkeren zoals emaillering, goud, diamanten, edelstenen en vooral ontwerpen met veel kleur. Vaak kunnen de eieren open en zit er aan de binnenkant nog een mooi gemaakt verrassingselement.

 

De Heritage Collection van Fabergé

De Fabergé Heritage Collection is een nieuwe lijn sieraden van het huis Fabergé. De lijn bestaat uit armbanden, kettingen met hangers, ringen, oorbellen en zelfs manchetknopen. Zoals de naam van de lijn al aangeeft is zij geïnspireerd door oude ontwerpen van het huis Fabergé.

Doordat het door oude ontwerpen van Fabergé geïnspireerd is zien we in vrijwel ieder sieraad in deze collectie het beroemde Fabergé ei terugkomen. In de kettingen met hangertjes zijn de eieren het meest gedetailleerd terug te vinden.

De hangers zijn eigenlijk miniatuur Fabergé eieren met prachtige emaillering gouden gravering, bezet met geslepen diamantjes en als klap op de vuurpijl kunnen ze net als de echte Fabergé eieren ook open en zit er een verrassing in.

In het geval van de hangers zit er in ieder eitje een ander dier zoals een aapje, een muis, een kip of een lieveheersbeestje. Ook zijn er een paar versies met een geëmailleerd hartje er in. Aan de armbanden en oorbellen zien we ook miniatuur Fabergé eitjes terug, deze kunnen echter niet open maar zijn wel mooi gedetailleerd gemaakt.

Op de ringen zien we platte motieven van Fabergé eieren met een vergelijkbare detaillering. Ze zijn geëmailleerd, het goud is gegraveerd en er zijn geslepen diamantjes op gezet. Bij de manchetknopen zien we wel de vorm van de eieren terug maar ze zijn iets minder gedetailleerd.

Alle sieraden zijn uitgevoerd in de edelmetalen; goud (wit, geel en rosé), zilver of platina.

 

Imperial Collection van Fabergé

De Fabergé Imperial Collection is een nieuwe sieradencollectie van het huis Fabergé. De collectie bestaat uit armbanden, ringen, oorbellen en kettingen die in een grote variatie zijn ontworpen. Alle ontwerpen hebben wel één ding gemeen en dat is dat ze geïnspireerd zijn op de relatie die het huis Fabergé met het Russische Keizerlijke Hof had.

De sieraden hebben allemaal het typische Fabergé DNA en bevatten dus veel kleur. We zien ontwerpen terug van sieraden die Fabergé voor het Russische Keizerlijke Hof gemaakt heeft maar ook de beroemde Fabergé eieren komen terug in deze collectie. Sommige daarvan heel gedetailleerd en sommige heel abstract. De eitjes zijn in deze collectie niet geëmailleerd zoals ze dat wel zijn in de Heritage collectie maar ook met diamantjes en gekleurde edelsteentjes is het Fabergé goed gelukt de detaillering te realiseren.

Een stuk wat er in het bijzonder uitspringt is de wijde Kroonring. Deze is gemaakt uit een basis van witgoud die gebogen is in verschillende ornamenten die volledig met diamanten bezet zijn. Tussen de diamantjes door zijn een paar mooi geslepen robijntjes terug te vinden en bovenop schittert een ovaal geslepen robijn die wat groter is.

De stukken van deze collectie zijn op afstand te herkennen als zijnde van het huis Fabergé.

 

Fabergé Rococo Collection

De Fabergé Rococo Collection is een nieuwe sieradencollectie van het huis Fabergé. De collectie bestaat uit oorbellen, armbanden, kettingen en ringen die allemaal in de onmiskenbare Rococo stijl ontworpen zijn. Een stijl die Peter Carl Fabergé vroeger vaak heeft geïnspireerd voor het maken van zijn objecten en sieraden.

De Rococo is een Europese stijlperiode die haar hoogtepunt beleefde tussen 1730 en 1760. De naam komt van het Franse woord rocaille wat een asymmetrisch schelpmotief is dat in de 18e -eeuwse barok veel gebruikt werd. De stijl is in Frankrijk en Italië ontstaan maar in heel Europa gebruikt in kunstobjecten, architectuur en dus ook in sieraden. Peter Carl Fabergé was er met name door geïnspireerd om er sieraden van te maken. Overigens is in sommige van de Fabergé eieren ook enige invloed van de Rococo stijl te ontdekken.

In de Fabergé Rococo Collection zien we de stijl duidelijk terug omdat de rocaille in eigenlijk ieder sieraad verwerkt is. De edelmetalen voor deze collectie zoals rosé- en geelgoud zijn in die vormen gebogen en verwerkt tot ringen, armbanden, kettingen of oorbellen. De rocaille vormen zijn vaak bezet met mooi geslepen diamantjes of gekleurde edelstenen alhoewel er ook een paar sieraden zonder edelstenen bij zitten die meer abstract zijn.

 

Fabergé, Treillage Collection

De Fabergé Treillage Collection is een sieradencollectie van het huis Fabergé. De collectie bestaat uit armbanden, kettingen, ringen en oorbellen die allemaal geïnspireerd zijn op één van de Keizerlijke Paaseieren van Fabergé, namelijk het Diamanten Trellis ei wat in 1892 gemaakt is.

Het originele Diamanten Trellis ei is één van de 52 eieren die gemaakt werden voor het Russische Keizerlijke hof. Het ei was een gift van Keizer Alexander III aan zijn vrouw Keizerin Maria Feodorovna. Momenteel ligt het ei in een museum in de Verenigde Staten van Amerika. Het ei is gemaakt uit jadeiet, goud en rose-cut diamanten. Binnenin het ei zit natuurlijk de verrassing wat in dit geval een hele grote geslepen diamant is.

In de Fabergé Treillage collectie zien we dat de sieraden ontworpen zijn naar het ontwerp van dit ei. We zien dan ook weer miniatuur eitjes terug die hetzelfde kussenmotief hebben als wat het Diamanten Trellis ei heeft.

Dit motief zien we ook terug in de andere sieraden zoals armbanden en ringen die geen miniatuur eitjes in het ontwerp hebben. Op de punten waar de kussentjes met elkaar verbinden zijn geslepen diamantjes of gekleurde edelsteentjes gezet. Alle sieraden zijn op basis van rosé-, geel- of witgoud gemaakt.

 

Antieke Fabergé  sieraden

Hoewel de nieuwe Fabergé sieraden erg mooi gemaakt zijn de oudere sieraden en vooral de antieke ook nog altijd erg geliefd. Steeds weer komen die stukken voorbij op internationale veilingen of bij de betere antieke juwelierszaken wereldwijd.

In het bijzonder de sieraden die gemaakt zijn tussen 1880 en 1914 zijn bijzonder waardevol en mooi gemaakt omdat dit in de mooiste periode van het huis was. De stukken werden in die tijd in Rusland gemaakt. Er zijn nog aardig wat sieraden van die tijd in omloop en vooral de manchetknopen komen nog weleens voor zijn ook erg mooi en gedetailleerd gemaakt. Uiteraard bevatten ook de sieraden van die tijd veel kleur zoals we van Fabergé gewend zijn. Als het stuk aangeduid is als gemaakt in Rusland is het hoogstwaarschijnlijk van deze periode tussen 1880 en 1914.

Ook zijn er nog aardig wat sieraden in omloop van de tijd dat Fabergé in Parijs verder werd gezet door Eugene en Alexander Fabergé. Ook deze sieraden zijn vaak gemaakt in het typische Fabergé DNA met veel kleur en zijn zeer geliefd op veilingen. Deze stukken zijn vaak bestempeld met Fabergé, Paris en ook in Frankrijk gemaakt.

De periode daarna dat Victor Mayer voor het merk vervaardigde doet ook zeker niet onder en in die tijd werden de sieraden dus in Duitsland vervaardigd wat ook aangemerkt is op de stukken. In die tijd werden er ook weer wat eieren geproduceerd die ook zo nu en dan op veilingen opduiken.

Blijf op de hoogte van onze veiling en meld u aan voor de nieuwsbrief